Jumaat, 10 Oktober 2008

UMNO MEMBURU KEHANCURAN

Umno ni dah cukup syarat untuk hancur . Tapi tak hancur hancur lagi . Seperti kehancuran itu belum nampak syarat yang telah lengkap ada pada UMNO dan BN . Namun kelihatan UMNO dan BN ni tak sabar sabar pula untuk menghancurkan diri . Oleh kerana menunggu kehancuran terlalu lama untuk hadhir , kini UMNO aktif mengatur strategi untuk mencari dan memburu kehancuran tersebut.
UMNO seperti orang yang putus asa dan kecewa dengan hidup . Menunggu sesiapa sahaja datang untuk menamatkan riwayatnya , tapi sering saja tersasar . Akhirnya terpaksa cari jalan untuk membunuh diri . Terjun sungai dari atas jambatan dengan harapan selepas ini akan mati lemas, tapi malangnya air sungai tu hanya di paras betis sahaja .
UMNO panjat pokok lalu terjun ke bawah dengan harapan pecah kepala , tapi malang hanya mengalami kecederaan kecil sahaja iaitu patah tangan dan betis , masih juga bernafas .
Hai , nak hidup susah , nak mati pun susah .
Ada orang cuba selamatkan UMNO lalu mencadangkan UMNO segera menubuhkan Majlis Syura Ulama' UMNO . Sekali dengar macam nak tiru PAS pulak . Kalau cadangan itu bermaksud selepas ini UMNO akan dipandu oleh ulama' , saya sangatlah setuju dengan cadangan itu .
Tetapi ..... apa yang saya musykilnya ialah UMNO mana yang nak dengar cakap ulama' tuh nanti ? sejak bila pula UMNO ni pandai menghormati ulama' ?
Namun untuk saya berlaku adil dalam tanggapan , kalau UMNO benar - benar ingin berubah dan benar - benar ingin menjadikan ulama' sebagai pemandu arah tuju perjuangan bahkan sedia pula menggubal undang - undang tubuh UMNO supaya menepati apa yang bakal diajar oleh ulama' itu kelak , maka saya setuju sangat lah .
Tapi , nak kena tengok jugak lah ulama' fesyen mana yang akan membentuk majlis syura ulama' UMNO tu , kalau ulama' rice cooker , ulama' terompah kayu atau ulama' kuda kepang maknanya makin dekatlah UMNO kepada kehancuran yang diburu olehnya selama ini .
Ertinya UMNO memang tidak boleh diselamatkan lagi . Bukan kerana orang tidak mahu cuba atau tidak boleh selamatkan UMNO , tapi UMNO tu sendiri yang tidak mahu dirinya diselamatkan . Setiap detik UMNO mencari jalan menuju kehancuran.
Tengoklah dalam keadaan kenderaan UMNO ni usang dan sukar untuk dibaiki lagi , mereka dok kira nak tukar driver . Dah berapa orang dah driver yang bertukar ganti . Daripada driver yang rakus dan suka membuli di jalanraya kepada driver yang slow dan lembab memandu dengan 30 km sejam di laluan 110 km sejam , habis jem kereta kat belakang dan semua orang maki hamun dia.
Tok Guru Hj. Hadi dah cadang supaya tukar jer kenderaan tuh , kalau tak mampu nak beli yang baru , hah ! mari naik kenderaan PAS punya. ala tambangnya setakat ni hanya RM 3 sahaja setahun . Tak kan tak mampu bayar.
Tok Guru Nik Abdul Aziz jelas bagi tahu , kalau UMNO sedia laksanakan Islam , maka tak ada sebab lagi PAS ini wujud . Boleh bubar dan sama - sama berjuang Islam .
Tapi UMNO ni boleh tahan jugak degilnya . Hah sekarang mereka plan untuk tukar pulak driver dan khabarnya mula nak bertugas selepas mac tahun depan . Driver ni pun saya tengok sengkek jugak nih . Banyak saman .... erm entahlah ! UMNO .... UMNO

Tiada ulasan:

Catat Ulasan