Jumaat, 14 Mac 2008

Siapa lebih kurang ajar? Siapa lebih celaru?

Dalam sibuk seluruh negara memperkatakan tentang isu perlantikan MB Perak, petang tadi, saya bersembang dengan kawan-kawan tentang mengapa tidak ada sesiapa yang bercerita tentang Perlis dan Terengganu yang masih tak selesai perlantikan menteri besarnya? Akhirnya teka teki itu terjawab apabila diumumkan tentang pemilihan Isa Sabu sebagai Menteri Besar Perlis. Demikian menurut kenyataan setiausaha sulit Raja Perlis. Terjawablah mengapa sehingga hari ini Shahidan tidak mengangkat sumpah sebagai Menteri besar.
Namun begitu, Shahidan yang bermulut agak celupar itu dalam kenyataannya yang dikatakan terkejut dengan pemilihan Isa Sabu sebagai Menteri besar disamping mengulas bahawa kemenangan Barisan Nasional di Perlis sepatutnya di ambil kira. Agak sukar difahami apabila dia menyebut bahawa "kemenangan BN di Perlis bukan disebabkan rakyat memilih individu". Jika itu diambilkira, mengapa Shahidan perlu melatah apabila tidak dipilih sebagai Menteri Besar yang baru? Kerana rakyat Perlis memilih Barisan Nasional, bukan memilih Shahidan sebagai menteri besar. Dalam pada seluruh negara melabelkan Lim Kit Siang biadab apabila mempertikaikan pemilihan Ir Nizar sebagai MB Perak oleh Raja Dr Nazrin, rupanya ada seorang melayu yang bersikap biadab dengan Raja nya.
Kami meyakini kebijaksanaan Duli Yang Maha Mulia Raja Perlis dalam meneliti latarbelakang wakil rakyat yang baginda yakini untuk menerajui negeri Indera Kayangan itu... Sewajarnya Shahidan perlu muhasabah diri, mengapa Baginda Raja Perlis tidak merestuinya sebagai menteri besar walaupun dia sudah mendapat watikah perlantikan sebagai Menteri Besar dari Abdullah Ahmad Badawi. Bak kata Aziz Desa, Cermin diri, hiasi peribadi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan