Ahad, 16 Mac 2008

Siapa patut di bantah?

Petang ini, (16 Mac 2008) menyaksikan sejumlah penunjuk perasaan berkumpul di padang Ipoh, Perak untuk membantah tindakan terhadap Lim Kit Siang yang dikatakan mengarahkan semua ADUN DAP memulaukan majlis angkat sumpah Menteri Besar Perak. Tindakan tersebut dikatakan kerana DAP pada awalnya tidak bersedia menerima keputusan untuk memilih Ir Nizar dari PAS untuk mengepalai Kerajaan baru negeri Perak.

Satu himpunan seumpama ini sepatutnya di buat di Perlis bagi membantah tindakan Shahidan Kasim yang terang-terang mengengkari keputusan Raja Perlis yang memilih Dato Isa Sabu sebagai menteri besar Perlis yang baru. Ini kerana senario di Perak tidak seburuk di Perlis kerana Lim Kit Siang akhirnya telah mengambil tindakan untuk memohon maaf kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Perak setelah beliau menyedari kesilapannya, sehari selepas arahan memulaukan majlis angkat sumpah tersebut. Namun Shahidan setakat ini masih mempertahankan pendirian bahawa dia lebih berhak dilantik sebagai menteri besar kerana dia menerima watikah perlantikan Menteri Besar dari Pengerusi Barisan Nasional.

Satu soalan yang mungkin perlu sama-sama kita tanya, siapa sebenarnya yang berhak melantik Menteri Besar? Pengerusi Barisan Nasional atau Sultan? Mungkin penasihat undang-undang Shahidan boleh menjawab soalan ini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan